Wat is syntax (Syntaxis)? – Veelvoorkomende informatica term!

Ben je benieuwd wat syntax (Syntaxis) is? In dit artikel geven we uitleg over syntax en een syntax error. We gaan kijken naar voorbeelden van enkele verschillen in syntax tussen twee programmeertalen, namelijk Java en Python. Tot slot krijg je de ideale tip om zelf te leren programmeren. Lees snel verder!

Syntax (Syntaxis) uitleg

Syntax (Syntaxis) is de grammatica van een programmeertaal. Elke programmeertaal heeft een andere syntax. Syntax is een veelvoorkomende informatica term.

Syntax kan je ook zien als de regels om de code op te stellen voor een programmeertaal. Voordat je rekening houdt met de syntax, kan het handig zijn om eerst pseudocode te schrijven.

We gaan het verder niet moeilijker maken dan het is. In het volgende hoofdstuk kan je naar voorbeelden van syntax kijken in Java en Python. Let ook goed op de verschillen.

Wat is een syntax error?

Als je bijvoorbeeld in het Nederlands of Engels een (klein) schrijffoutje maakt, weten veel mensen vaak nog wel wat je bedoeld. Wanneer je een foutje maakt in de code en de syntax regels overtreedt, dan begrijpt de computer de code niet meer. Dit is een syntax error.

Aan de syntax error kan je zien dat je ergens een foutje hebt gemaakt en je moet deze verbeteren om de code kloppend te maken. De kleinste dingen kunnen al een syntax error veroorzaken, zoals het vergeten van een accolade (Curly brace) }.

Syntax error gif

Voorbeeld van verschillen tussen programmeertalen in syntax

Laten we gaan kijken naar twee voorbeelden van if-else statements in Java en Python. Aan deze kleine voorbeelden zie je al enkele syntax verschillen tussen de twee programmeertalen.

If-else statement voorbeeld in Java:

public class MyClass {
    public static void main(String args[]) {
      int leeftijd = 17;
      
      if (leeftijd >= 18) {
          System.out.println("Je mag alcohol kopen!");
      } else {
          System.out.println("Je mag nog geen alcohol kopen.");
      }
    }
}

If-else statement voorbeeld in Python:

leeftijd = 17

if leeftijd >= 18:
    print("Je mag alcohol kopen!")
else:
    print("Je mag nog geen alcohol kopen.")

Je ziet gelijk al dat er in Java meer code nodig is dan in Python, maar dat doet er nu even niet toe. Let op beide if-else statements. Welke verschillen vallen je op?

Ten eerste hebben we in zowel in Java (Regel 3) als Python (Regel 1) een variable (Variabele) aangemaakt, genaamd leeftijd. De variable heeft de waarde 17. In de if-else statement checken we in de voorwaarde of de variable leeftijd groter of gelijk (>=) is aan 18.

Als de leeftijd jonger is dan 18, zal het programmaatje aangeven dat je nog geen alcohol mag kopen. Wanneer de leeftijd 18 of ouder is, zal het programmaatje aangeven dat je wel alcohol mag kopen.

Genoeg uitleg over de code, laten we nu naar de syntax verschillen kijken. Er zijn drie duidelijke syntax verschillen, namelijk:

  • In Java staat de voorwaarde achter if tussen haakjes () in regel 5. In Python staat de voorwaarde achter if in regel 3 niet tussen haakjes.
  • Je ziet in Java dat er gebruik wordt gemaakt van accolades (Curly braces) {}, onder andere bij het if-else statement. De accolades ontbreken in Python bij het if-else statement. In plaats daarvan gebruik je een dubbele punt : en daaronder een inspringregel met het statement dat je wil uitvoeren. In regel 3 in Python zie je de : achter de voorwaarde en daaronder de inspringregel met het statement.
  • Achter de meeste statements in Java moet je een puntkomma ; plaatsen, zoals in regel 6 en 8. In Python hoef je dat niet te doen, zoals je bijvoorbeeld kan zien in regel 4 en 6. De code werkt wel als je dit ook doet in Python.

Leer zelf programmeren

Hopelijk heb je een beter beeld over syntax en een syntax error. In de informatica zal je deze term vaker tegenkomen en ook als je meer in de programmeerwereld wil duiken.

Wil je zelf gaan leren programmeren? Speciaal voor beginners heeft ProgrammeerPlaats het e-book “Snelcursus Leren Programmeren” gemaakt. Hierin leer je op een leuke en makkelijke manier programmeren, zonder omslachtige uitleg.

Snelcursus Leren Programmeren cover 2.3 3D

Je leert in “Snelcursus Leren Programmeren” de basisbeginselen van het programmeren. Met deze kennis op zak is het veel makkelijker om moeilijkere programmeertechnieken te leren.

In het artikel “Leren programmeren” lees je ook meer over hoe je kan leren programmeren en wat de mogelijkheden zijn.

Pak je kans en begin op een leuke en makkelijke manier met programmeren!

Heb je nog vragen en/of opmerkingen? Laat dan hieronder een reactie achter of neem contact op.

Plaats een reactie